část I. - Význam a vlastnosti loga
Marketingoví experti se shodují, že průměrný člověk je vystaven 4 000 až 10 000 reklam denně. Většina z těchto zpráv bude mít své vlastní logo, které nelze nevidět, ale lze jej pouze ignorovat.
Abychom ilustrovali, jak moc jsme v našich životech vystaveni značkám a jejich logům, představte si typické ráno. Budík na mobilu si asi vypnete a pokud jste jako já, tak vzápětí mobil zase otevřete, první v co tu chvíli uvidíte jsou nová oznámení a loga aplikací.
Hned poté, co člověk konečně dá tuto čertovskou hračku z ruky, ocitne se v koupelně, kde sáhne po šampónu, pastě na zuby a dalších mnoha produktech denní spotřeby, která má svá loga a důmyslné značení produktů. Den a kontakt s různými firemními logy pokračuje až do té míry, že je začneme ignorovat.
V první řadě jde o diferenciaci. Jednou z nejstarších značek na světě je Twinings Tea, která používá stejné nezměněné logo již více než 227 let. Lidé si vybírají produkt na základě vnímané hodnoty, nikoli podle skutečné hodnoty. Možná znáte řadu výrobců čajů, kteří nabízejí lepší kvalitu za nižší cenu, ale používání stejného originálního loga vytvořilo důvěru a loajalitu ke značce, která přetrvává po staletí.
Stejně jako Twinings Tea můžete využít dobře navržený branding k budování vztahů, které se rozvinou v dlouhotrvající zákaznické svazky.
V dnešní době je téměř nemožné si představit firmu, která by neměla své logo. Logo je tváří společnosti. Stává se tak jeho nedílnou součástí a silnou identifikací. Silné značky na trhu jsou spojovány mnohem více se svými značkami než s produktem, například by to mohl být McDonald's s proslulými žlutými oblouky, Starbucks s mořskou pannou nebo dokonce Orion a jeho ikonická hvězda.
Ať už je vaše umělecká úroveň jakákoli, v zásadě lze říci, že navrhnout logo může každý. Ale né každý je schopen navrhnout správné logo. To znamená logo, které splňuje požadavek na jednoduchost, nadčasovost, jedinečnost, snadnou zapamatovatelnost a přizpůsobivost.
Když je design jednoduchý, může se přizpůsobit různým podmínkám a nárokům použití. Ať už logo umístíte na velkoformátovou reklamu, pokud jste jako Alza, ani to nestačí, nebo se objeví jako malá ikonka, logo bude ve své podobě stále rozpoznatelné a tedy zapamatovatelné.
Charakter společnosti je klíčovým prvkem v designu loga. Pokud navrhujete pro firmu, jejíž vztah s klientem je založen především na důvěře a autoritě, měli byste barevný a infantilní design nechat v šuplíku. To samozřejmě platí i obráceně, pokud je klientem firma, kde jsou spotřebiteli malé děti, pestré barvy a rozmanité tvary mohou velmi dobře fungovat.
Je důležité pamatovat na to, že logo musí vyhovovat oboru, klientovi a jeho cílové skupině. Pochopení těchto tří oblastí vyžaduje pozornost a čas.
Lebron James je dodnes považován za nejlpšího hráče NBA pro svou hráčskou jedinečnost. Ta mu přinesla nejen slávu, ale také velké uznání napříč všemi sporty. S návrhem loga je to velmi podobné, musí se dokázat odlišit od ostatních. K tomu musí být logo jednoduché a přitom zajímavé svým tvarem a sdělením, které nese.
Jako divák si spíše zapamatujete návrh, který je elementární než složitý. Abych toto tvrzení dokázal, nechal jsem několik lidí nakreslit nejprve logo Mercedesu a poté logo Alfy Romeo. Můžete hádat, která kresba se vůbec nepodobala svému originálu.
I když je často velmi lákavé zavést do návrhu více prvků, aby bylo pozorovateli předáno podrobnější sdělení, každý designér se musí překonat a dosáhnout maximálního sdělení s minimální složitostí formy. Jedině tak může být návrh úspěšný, aniž by firma utopila miliardy do marketingu.
Snem každého designéra je vytvořit design pro společnost, která jej hrdě umístí jako reklamu na Timesquare. I když to zažije jen málo designérů, většina se setká s opakem, když je potřeba umístit logo na velmi malý prostor jako je zip na bundě nebo ikona v adresáři webu. Právě tady začíná opravdová výzva a tlak na návrh samotný. Ve většině případů bude stačit, když bude provedení funkční ve velikosti 2,5 centimetru, ale velmi často bude muset jít za tuto hranici, aby posloužilo svému účelu.
Prvním krokem na cestě k úspěšnému logu je sběr informací. Potřebujeme fakta o firmě a klientovi, oblasti podnikání a také znát důvod, proč se rozhodl vytvořit nové nebo předělat stávající logo. Počáteční rozhovor s klientem také pomáhá budovat lepší vztah a posilovat jeho důvěru ve vás jako experta na branding.
Řada konkrétních otázek směřujících na potřeby a přání klienta je převedena do popisu návrhu. Je to proto, aby obě strany měli hmatatelné důvody při rozhodování. Při sbírání odpovědí nejčastěji využívám email, stejně tak vhodný je telefonní hovor, webový dotazník nebo videorozhovor.
Podrobnějším otázkám předcházejí základní otázky, jako je název organizace, sídlo firmy, délka působení v oboru, počet zaměstnanců, hlavní produkt nebo služba, jména blízkých konkurentů atd. Mimo tohle všechno je také důležité zjistit kdo je kontaktní osoba. Zatímco u malých startupů je to často sám zakladatel, velké firmy využívají některého ze svých zaměstnanců. Později to bude on, kdo vás posune dál k osobě, která rozhodne o finálním návrhu.
Jakmile známe základy o společnosti, můžeme jít s otázkami více do hloubky.
- Co zajímá vaše zákazníky?
- Jaké si lidé dozvědí o vaší organizaci, produktu nebo službě?
- Proč potřebují vaši zákazníci novou značku?
- Jaká slova si mají lidé spojovat s vaší společností?
- Jaká loga by podle vašeho názoru mohla oslovit zákazníka?
Cílem není unudit klienta k smrti otázkami, ale spíše co nejlépe pochopit potřeby, motivace a požadavky jeho klientů. V konečném důsledku jsou to právě klienti, kteří mají hlavní vliv na úspěch samotné společnosti.
Pozice designéra často splývá s pozicí redaktora a musí všechny získané informace řádně dokumentovat. Tento stručný dokument popisuje vše důležité, co by mohlo hrát roli při rozhodování. Ať už jde o závěry z dotazníků, poznámky z telefonátů nebo emailových konverzací. Popis návrhu zároveň slouží jako jasný ukazatel, kterým směrem se vydat, abychom neztratili pozornost.
Myšlenkové mapování nám umožní zvážit největší počet různých směrů návrhu ve fázi, kdy je to nejvíce potřeba. Jde o jednoduchý proces slovních spojení. Do středu papíru napíšeme slovo, které nejvíce rezonuje s ústředním tématem. Například když to bude hračkářství, bude to hračka. Ke slovu postupně přidáváme další slova, tak jak nás napadají, abychom vytvořili co největší „mrak myšlenek“. Tento mocný nástroj je užitečný pro další fázi skicování, ale také nám pomáhá soustředit myšlenky, najít nové pády, dostat se do kreativního režimu a spojovat slova s obrázky.
Počítač je mocný nástroj, ale ruka a papír jsou i dnes nepostradatelné. Rychlost a přirozenost, kterou nám jednoduchá kresba dává, je nenahraditelná zejména v tvůrčím procesu. Cílem je vyprodukovat co nejvíce nápadů bez ohledu na kreslířské dovednosti.
Vyberte ty nejlepší z návrhů ve skicáku a převeďte je do souboru PDF. Pokud je vaše úroveň kresby opravdu špatná a klient pravděpodobně více hádá, než rozumí daným náčrtům, převeďte je do vektoru a nechte pro klienta upozornění, že se nejedná o finální návrh, ale pouze o náčrt.
Barva ovlivňuje schopnost klienta soustředit se na formu, takže je vždy lepší sdílet návrhy nejprve černobíle. Barevné provedení si nechte až na úplný konec, tento detail se snadno mění a byla by škoda klienta od skvělého designu odvracet jen kvůli špatně zvolené barvě.
Klient by měl mít možnost vidět návrhy v kontextu své společnosti. Potoshop je skvělý software pro práci s maketami a umístění loga na ně. Velmi často jsou to právě tyto názorné příklady, které klienta utvrdí ve správnosti rozhodnutí. Důležité je, aby makety nehrály hlavní roli, velmi často na maketě dobře funguje i špatný design, pokud je maketa atraktivní.
Během procesu návrhu jsme ušli dlouhou cestu, setkali se s klientem, důkladně pochopili situaci, vytvořili nespočet skic a připravili digitalizovanou verzi nejlepších nápadů. Nyní je čas na prezentaci. Nenechte se ovládat strachem, prezentace není nic jiného než další rozhovor s klientem. Pokud se návrhu dostatečně věnujete, nasloucháte klientovi a dáváte mu promyšlené odpovědi, bude prezentace pouze pokračováním již započatého rozhovoru.
Vyjednávání je umění, které je nezbytnou součástí prezentace. Každý designér musí umět stručně a věcně odpovědět na otázky a přimět klienta, aby se správně rozhodl.
Záverečným krokem na této vzrušující cestě je dodání souborů loga. Složka obvykle obsahuje licenci písma, soubor z ilustrátoru pro budoucí úpravy. Bitmapové formáty, jako je PNG pro webové použití, stejně jako vektorové formáty SVG pro vysoce kvalitní použití. Důležité je ujistit se, že všechny varianty a barvy loga jsou exportovány a dobře fungují v různých programech, jako je Figma.
Airey, D., 2010. Logo nápad, návrh, realizace. 1. ed. Brno: CPress.